Friday, May 6, 2011

IKAN MASIN


Kalau sebut sahaja ikan masin, pasti kembang air liur. Memang tidak dapat dinafikan betapa berseleranya kalau makan nasi gorneg dengan ikan masin pada pagi hari. Sungguh menyelerakan, tambah lagi kalau makan dengan sayur masak air atau masak lemak. Fuh! pasti bertambah. Tak perlu ada lauk lain, cukuplah kalau ada ikan masin dengan sayur atau ulam-ulaman.

Antara ikan masin yang paling diminati ialah ikan terubuk, ikan sepat, ikan kapak dan ikan kembong. Selalunya kalau makan ikan masin, lada merah atau lada hijau, bawang dan limau menjadi sahabat sejati bagi menambah keenakkan ikan masin. Terliur pula rasanya.

Ikan terubuk paling digemari kerana rasanya yang lemak-lemak masin. Selain digoreng, ikan terubuk masin juga sedap bila dikukus dan diperah dengan limau serta ditambah lada dan bawang hiris. Pasti terangkat!

Gambar ikan masin yang ada di atas ini sebenarnya diambil semasa pergi ke Kampung Tanjung Balang di Pulau Tinggi. Kebanyakan penduduk di kampung ini membuat ikan masin sendiri sama ada untuk dijual atau sebaliknya dijadikan lauk seharian.

Selamat Datang ke Pulau Tinggi. Kali pertama menjejakkan kali di Pulau Tinggi ini terasa segar dan tenang fikiran bila memandang kebiruan air laut dan kehijauan pepohon yang melitupi gunung yang ada di pulau ini.

Sebaik sahaja memasuki kawasan perkampungan terpandang ikan-ikan masin yang sedang dijemur oleh penduduk di kampung tersebut.

Walaupun terdapat 19 buah kampung di Pulau Tinggi tersebut tetapi penduduknya tidak begitu ramai tetapi cukup untuk memeriahkan majlis-majlis yang diadakan di pulau tersebut. Ramai di antara penduduk tersebut telah berhijrah atau dengan perkataan lain yang sering diucapkan oleh mereka ialah "dah ramai naik darat".

Aktiviti memancing dan menangkap ikan merupakan aktiviti utama di pulau ini selain pelancongan. Semenjak berkenalan dengan Pulau Tinggi maka sedikit sebanyak nama-nama ikan seperti Ikan Pinang, Ikan Asso, Ikan Tanda (entah betul ke tidak ejaannya)dan sebagainya sering bermain dibibir. Ikan-ikan inilah juga yang sering dijadikan ikan masin.
Ikan-iakn yang disebutkan di atas memang sentiasa mudah diperolehi di Pulau Tinggi ini dan kepada kaki pancing, semestinya tidak akan kecewa apabila pergi memancing di pulau ini. Kalau balik tidak akan pernah dengan tangan kosong. Inilah anugerah dan rezeki yang dikurniakan oleh yang ESA kepada umatnya untuk manfaat bersama. Syukur Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment