Sunday, May 8, 2011

PASAR SIBU

PASAR SIBU


Di bandar inilah Swakey Mey dilahirkan. Setiap kali balik kampung pasti tidak akan lupa untuk melilau di Pasar Sibu mencari makanan-makanan kegemaran yang tidak akan dapat ditemui di Semenanjung Malaysia.

Berbilang kaum dan agama menjalankan perniagaan di pasar ini dan sebetulnya Sarawak merupakan contoh 1 Malaysia.
Pelbagai kaum hidup dalam harmoni dan bebas mengamalkan apa juga amalan dan agama tanpa sebarang gangguan daripada mana-mana pihak terhadap kebebasan tersebut.
Keharmonian inilah yang jelas kelihatan sejak dari kecil lagi sehinggalah sekarang.
Barangan yang dijual di Pasar Sibu sememangnya unik dan kebanyakannya adalah hasil dari tanaman petani-petani sendiri yang berbakti kepada tanah dan hasilnya dijual sebagai sumber pendapatan.

Apabila sampai di Pasar tersebut sudah pastinya akan dicari ulam-ulaman yang menjadi idaman saya seperti pucuk paku uban, bunga kunyit, pucuk pokok "embang" (sejenis buah yang hanya terdapat di Sarawak berwarna coklat bersaiz besar dan rasanya seperti buah mangga)

Inilah rupa bunga kunyit yang digemari sebagai ulam. Rasanya wangi dan sungguh banyak khasiatnya. Selain daripada itu terdapat beberapa jenis buah yang tidak akan dapat dijumpai di Semenanjung Malaysia seperti buah Engkalak, buah Dabai, buah Pelajo, buah Engkabang, buah Pulo dan sebagainya. Masing-masing mempunyai rasa dan khasiat tersendiri.

Ini adalah buah Engkalak dan sering dimakan bersama nasi panas. Rasanya lemak dan agak unik. Hanya perlu rendam sekejap dengan air sederhana panas dan ditambah garam.

Buah ini sedia dimakan apabila telah cukup masak. Warna merah jambu tersebut menandakan ianya sudah boleh dimakan.

Sekiranya ianya masih berwarna hijau, jangan sesekali memakannya kerana ianya berasa "pedar" dan memijarkan mulut pemakannya.

Buah Engkalak ini boleh dikatakan buah bermusim dan hanya pada masa-masa tertentu akan kelihatan dijual di Pasar Sibu.

Mungkiin ramai yang mengetahui buah ini. Inilah buah Terung Asam yang begitu banyak cara memakannya. Paling digemari bila terung ini dimasak air bersama udang segar.

Rasanya masam-masam dan sesuai sebagai pembuka selera. Terung ini juga boleh dimasak singgang dengan ikan atau dibakar dan dibuat buat sambal belacan. Pasti terangkat dan bertambah selera makan.

Ini pula buah Engkabang dan biji buah Pulo yang telah direbus. Buah Engkabang (kiri) sedap dimakan sebagai ulam bersama sambal belacan. Rasanya sedap, unik dan tersendiri.

Manakala biji buah Pulo (kanan) pula rasanya seperti kekacang setelah di rebus. Enak dimakan begitu sahaja dan buah Pulo ini rupanya seperti buah sukun tetapi mempunyai biji yang besar.

Gambar di atas bukannya jagung tetapi sejenis tanaman yang dipanggil "Tebu Susu". Isinya putih gebu dan sering dimasak air. Boleh juga dibakar dan kemudian dimakan panas-panas begitu sahaja.

Di sebelah kiri ini ialah sejenis cendawan atau di kenali di Sibu sebagai sebagai Kulat Telinga Kera. Cendawan ini memang terdapat di Semenanjung tetapi ianya telah dikeringkan dan tidak sesegar sebagaimana terdapat di Sarawak.

Cendawan ini memang terkenal dimasak bersama pelbagai jenis sayuran seperti sayur midin, jagung (baby corn), sayur pucuk manis dan sebagainya. Cendawan ini juga sering dicampur dalam masakan unik Sarawak semasa bulan puasa iaitu Bubur Pedas.
Labu Air, itulah nama yang dipanggil oleh penduduk Sibu untuk buah ini. Bentuknya seperti labu dan isinya lembut keputihan. Jarang dan mungkin tidak dijumpai di sesetengah tempat di Semenanjung Malaysia. Labu jenis ini sesuai dimasak air dan juga dan masak lemak.

Ini pula ialah sejenis mentimun dan dikenali dengan "Timun Iban" di kalangan enduduk setempat. Ianya dimasak air dan sesuai juga dimakan begitu sahaja bersama sambal belacan.

Mentimun jenis ini selalunya dijual oleh masyarakat pribumi di Sarawak dan senang diperolehi di pasar-pasar di Sarawak. Mentimun jenis ini juga terdapat di beberapa tempat di Semenanjung Malaysia


Lihatlah betapa meriahnya Pasar Sibu dengan pelbagai jenis sayuran yang ditanam sendiri oleh para petani. Berkunjung ke Pasar Sibu tidak akan jemu malahan selesa kerana persekitaranya bersih dan kering.

Kebersihan di Pasar Sibu sememangnya menjadi perkara yang diutamakan demi keselesaan para peniaga dan pengunjungnya.

Apabila anda berada di Sibu, jangan lupa berkunjung ke Pasar Sibu dan lihatlah sendiri keunikannya. Banyak lagi makanan unik dan tersendiri yang hendak ditonjolkan kepada pembaca. Insyaallah di coretan akan datang akan disiarkan.

Sekian sahaja buat kali ini dan sehingga bertemu kembali di masa akan datang.

Ikhlas,

Swakey Mey
09.05.2011

1 comment:

  1. ๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    *Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    ๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete